logo


Waarom Follow Up Mails belangrijk zijn

Gilles de Sitter

De Follow Up Mail of opvolgmail. Het bestaat al zo lang. En toch maken maar weinig organisaties er gebruik van. En dat is jammer, want met deze superslimme berichtjes kun je nieuwe nieuwsbriefabonnees op een persoonlijke manier wegwijs maken binnen jouw podium of museum.

Automatisch

De Follow Up mail is een e-mail die automatisch verstuurd wordt nadat iemand zich heeft inschreven op bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Veel organisaties sturen een hele reeks van berichten die elkaar met tussenpozen opvolgen. Die tussenpozen kun je uiteraard zelf instellen.

Vertrouwen

Het doel van een Follow Up mail is vertrouwen. Door je zelf eerst te introduceren bij de lezer, zal hij later eerder geneigd zijn je nieuwsbrieven te lezen en te begrijpen. Hij is immers al ingewijd in het reilen en zeilen van je organisatie.

Ondanks dat het sturen van een simpele Follow Up mail je relatie met je bezoekers versterkt, zijn er maar heel weinig culturele organisaties die er gebruik van maken. Ik vind dat zonde en slordig. Als nieuw abonnee geeft het mij altijd weer het gevoel dat ik er niet toe doe.

Daarom moet je hem iets sturen. En wel direct. Stuur geen lange mailtjes, maar vertel hem in het kort over je organisatie, wie je bent en wat hij van je kan verwachten in de toekomst. Staat er bijvoorbeeld iedere vrijdag een supergezellige borrel met voorstelling op het programma, of is er een jaarlijks terugkerend festival dat bepalend is voor de identiteit van jouw podium, vertel het hem.

In je tweede Follow Up kun je meer spannende onthullingen doen, maar … blijf informatief en wacht met verkopen. Dat komt later. Vertrouwen is waar het hier om gaat.

Alleen tekst

Zelf heb ik de neiging om een Follow Up in ‘text-only format’ te schrijven. Waarom? Omdat je met iemand in gesprek bent. Het grote voordeel van een email is dat het zo persoonlijk is. Schrijf daarom ook altijd in de ik-vorm, zodat de ontvanger het idee krijgt dat jij direct tot hem spreekt.

Follow Up mails versterken de band met je lezer. Door hem iets te vertellen over je organisatie, hem via een email door te linken naar je site en hem te introduceren in jouw wereld, kweek je vertrouwen. En vertrouwen is alles.

Heb je nog vragen of opmerkingen over Follow Up mails? Ik lees ze graag. Je kunt hierboven een reactie achterlaten door op ‘geef reactie’ te klikken.

 

https