logo


Kunst verkoop je niet; kunst koop je

Brian Clark (copyblogger) richtte begin jaren 2000 een makelaarssite op. Een soort funda, stel ik mij zo voor. In een interview op copyblogger radio zegt hij: ‘Je verkoopt geen onroerend goed, je koopt onroerend goed. En jij bent er om het te faciliteren.’

Maar er is iets aan het veranderen in de wereld van de huizenhandel. De crisis heeft makelaars nu ook bij de ballen. Dat merk je met name aan de reclames die zij verzinnen. Eerst zag je blije makelaars in blauwe pakken lachend sleutels overhandigen aan jonge stelletjes. Een koop voor het leven, het droomhuis gevonden. Nu zie je reclames die zelfs percentuele kortingen geven op huizen. Doorgestreepte prijzen met glimprijzen ernaast. Van € 100.000,- voor € 75.000,-.

Hoe misplaatst is zo’n campagne? Maken makelaars zichzelf zo niet ongeloofwaardig? Is het niet zo dat je zelf die korting wilt verdienen, bij de onderhandelingen?

Brian Clark heeft gelijk. Onroerend goed verkoop je niet. Onroerend goed koop je. Zo is het in de kunstensector ook. Mensen weten best wat ze willen zien, ook zonder korting.

https